19. července 2022

Zvíře lásky

19. července 2022

V kalichu záště tvoří se na dně vrstva sražené viny. Jen ten, který svolí si nahlédnout do vlastního poháru může zjistit, že dávno je prázdný. Zdali si jej vylil sám, či upíjeli z něj postupně draví ptáci je nepodstatné. Nezbývá jinak než vyleštit svůj pohár a vydávat jej za další skvost lidského bytí doufaje, že nikdo z přihlížejících nebude se chtít napít. Oni sami však s prázdnými poháry svými dobře vědí, že nikdo nikomu napít nedovolí.

'Smrt umění' není prohlášení, je to výzva k boji. Obsese nemocných duší propagovat svou vlastní individuální tvorbu, která není ničím než projevem nihilismu musí jednou zákonitě skončit. Nikterak rukou mou, jejich, či vaší, ale rukou procesů, které ji uznají za ukončenou. Žádný nevnímá hodnoty v umělecké tvorbě dnešních tvůrců, neboť v ní žádných hodnot není. A ti, kteří i nadále hlásají, že kouzlo umění spočívá v subjektivním chápání, a každé dílo nutně musí existovat pro někoho, kdo v něm najde zalíbení, nechť pojdou po jeho boku.

Čím technologicky pokročilejší stávala se lidská společnost, tím více ztrácela se umělecká hodnota. Na příchod fotoaparátu odpověděl impresionismus pokusem o vyobrazování reality skvostnější, přičemž uzavřel kapitolu romantismu a sním poslední generace klasicistních umělců, kteří do té doby zastávali roli kronikářů historie.

Vlny na moři plochých štětců, rozřezané stoly ze skandinávských obchodů, nahrávky mrtvých ptáků, videa tančících dívek v plynových maskách. Církev enviromentalismu.

Surrealismus byl posledním tahem separace umění od náboženství.

"Udělal jsem si z nich srandu a vydělal při tom hodně peněz."
- Pablo Piccaso